תכנית חברתית ערכית בתיכון בגין

חינוך חברתי ערכי תיכון בגין רמת גן

"השביל הזה מתחיל כאן
בין סניף בנק למעין
לא סלול, לא תמיד מסומן
השביל הזה מתחיל כאן" ("יוצא לאור", אהוד בנאי)

 

תכנית החינוך החברתי-ערכי בתיכון ע"ש בגין תנוע בשלושה שבילים מרכזיים: הפרט, הקהילה והחברה, המדינה והלאום.

 

במישור הפרט, עומדת לנגד עינינו השאיפה והתקווה כי הבוגרים והבוגרות של התיכון יזכו לפתח את אישיותם וכישרונותיהם, תוך ביטוי האני – הייחודי של כל אחד ואחת ויפתחו יכולות ומיומנויות חברתיות, תוך גיבוש סולם ערכים שיאפשר לכל אחד ואחת מתלמידינו לפעול ברגישות ואכפתיות ולקבל החלטות בצורה עצמאית, מושכלת ונכונה. קהילת בית הספר תפעל ליצירת מרחב בטוח לכלל תלמידי ותלמידות בית הספר, תוך הקניית ערכים של סובלנות, קבלת האחר ומניעת אפליה באשר היא.

 

במישור הקהילה והחברה יפעל צוות בית הספר בשיתוף עם התלמידות, התלמידים וההורים לפיתוח של חיי חברה וקהילה בבית הספר, בשעות הלימודים ולאחריהן. זאת, תוך הפגנת אחריות הדדית, מעורבות חברתית, טיפוח הקיימות והאחריות הסביבתית, התנדבות למען האחר, ונקיטת יוזמה והובלה של התלמידים והתלמידות ליצירת קהילה בית ספרית ייחודית, ברוח חזון בית הספר.

 

במישור המדינה והלאום, יפעל בית הספר לטיפוח הזהות הישראלית והיהודית של תלמידי בית הספר. זאת, תוך הכרה בזכותן של כלל האוכלוסיות והמגזרים בחברה הישראלית – רוב כמיעוט -לטפח את זהותן התרבותית, ותוך העמקת ההכרות וקיום מפגשים עם מגזרים שונים בחברה הישראלית. בית הספר יפעל לטיפוח בוגריו כאזרחים חושבים ואיפכתיים לנעשה במדינת ישראל, ותוך עידוד לשותפות בעיצוב אופייה ואורח החיים שבה, ולתרומה משמעותית למדינת ישראל.

 

תלמידי ותלמידות בית הספר יחשפו במהלך כל שנות לימודיהם לשורה מגוונת של תכנים ופעילויות שינועו סביב אבני היסוד של התכנית החברתית-ערכית ובראשם טיפוח האני – הייחודי, סולידריות ואחריות חברתית, חינוך לאורח חיים דמוקרטי ויישומו הלכה למעשה בהתנהלות בית הספר, טיפוח מנהיגות נוער, קהילתיות וטיפוח זהות ישראלית אכפתית ותורמת.

 

החינוך החברתי הנו חלק מרכזי בהגשמת החזון הבית ספרי. הדגש השנה יהיה על שיקוף של ערכים, גיבוש קהילה בית ספרית, חינוך לאחריות אישית ועצמאות ותפיסת דמות הבוגר הרצויה. התכנית החברתית תשלב את כל תחומי החיים בבית הספר ותבוא לביטוי במסגרת הפעילות החינוכית, בתחומי הדעת השונים ותשתלב בתוך התכנים של התכנית הייעוצית.

 

מכיון שזוהי שנתו הראשונה של התיכון, הערך המוביל יהיה פיתוח תחושת שייכות למעגלים השונים: לכיתה, לקמפוס, לבית הספר, לקהילה ולחברה הישראלית. זאת לצד, קידום עבודת צוות, תוך עידוד לחשיבה עצמאית וחברתית, לקיחת אחריות קהילתית וסביבתית והכרות עם מגזרים נוספים בחברה הישראלית. אנו נפעל ליצירת קהילה חברתית בית ספרית במעורבות ושיתוף התלמידים ובכלל זאת, מועצת תלמידים, ועדות נושאיות-פרויקטאליות ועוד.

 

כיתה ט’ היא גם הכיתה בה נדרשים התלמידים לבחור מסלול לימודים לשנים הבאות בתיכון. על כן, נעסוק בקבלת החלטות – שיש בה לעתים מתח בין ערכים ובין עדיפויות שונות – וקיימת חשיבות רבה להתנסות הלכה למעשה בתכנון ובתהליכי קבלת החלטות שונים. מודעות לבחירה היא מרכיב חשוב בתהליך רפלקטיבי זה, שבו בוחר הפרט מסלול לימודים העונה לצרכיו ומסגרת לימודים שבה יוכל לתת ביטוי לכישוריו וליכולותיו.

גלריית תמונות